Spring naar inhoud

Het businessmodel van de 21ste eeuw

augustus 8, 2010

De nieuwe Enterprise Logic moet dus in staat zijn om op individuele basis te connecten met consumenten. Dat vereist een “Copernicaanse omkering”. In de huidige systematiek staan bedrijven centraal met hun producten en diensten. Via marketing duwen zij die de markt op naar de consumenten die zich in de periferie bevinden. In de nieuwe systematiek staan consumenten centraal met hun behoeften. Bedrijven met hun producten en diensten zijn verschoven naar de periferie, van waaruit zij antwoorden formuleren op de nieuwe behoeften. En essentieel daarbij is dat zij dat niet meer alleen kunnen. Ze moeten samenwerking zoeken met andere bedrijven om de totaalbehoefte van de individuele consument in te vullen. De behoefte houdt zich namelijk niet meer keurig aan de grenzen en beperkingen van het aanbod van een individueel bedrijf.

Deze ontwikkeling brengt ons in de volgende fase van het kapitalisme: Distributed Capitalism. Dit is te zien in de volgende figuur:

Towards the next episode in Capitalism

 Kernelementen in het businessmodel van de 21ste eeuw zijn:

  • Co-creatie – Alleen door consumenten te betrekken in de vormgeving van de individuele dienstverlening, kunnen bedrijven zorgen voor optimale aansluiting van hun producten en diensten op de individuele behoeften. 
  • Sociale strategieën – Hiermee kan op effectieve en efficiënte wijze samenwerking worden opgebouwd tussen bedrijven en consumenten.
  • Communities – Dit zijn organisatorische eenheden, waarin zowel bedrijven als consumenten in participeren. Kern daarbij is dat zij eenvoudig kunnen toetreden en even gemakkelijk weer kunnen afhaken. Dit past bij de nieuwe tijdgeest. Je zou kunnen zeggen dat een community de organisatievorm van de 21ste eeuw is.

 

Vervolg …

7 reacties leave one →
  1. januari 21, 2011 4:14 pm

    Goed stuk.

    Kleine aanvulling mbt co-creatie. Naast consumenten ook andere klanten zoals MKB en grote bedrijven. En met iedereen in het partnernetwerk van de betrokken bank. Dus “organisatie” in ruime zin.

    In de investmentbank kennen we dit model iook al lang, waarbij besluitvormingsmacht aan de voorkant ligt en waar men tbv de klant topteams samenstelt vanuit de gehele bank inclusief de partners om die klant een unieke waardepropositie te kunnen bezorgen.

    In die wereld is het trouwens ook gebruikelijk dat klanten hun eigen relatiebeheerder mogen kiezen en het niveau van dienstverlening.

    Mbt sociale strategieen: ook hier kan het tussen iedereen en iedereen in het sociale netwerk om waarde van de klant toe te voegen.

    Mvg
    Tony
    @dagboekbankier

  2. december 13, 2011 1:07 pm

    Heb de link naar het hele artikel gepost op onze interne Chatter. Daar kreeg ik de volgende reactie:

    “Goed artikel over mogelijkheden voor de toekomst.
    In het artikel word helaas voorbijgegaan aan de informatiebeveiliging. in het algemeen weten veel mensen niet wat er met hun informatie gebeurd op twitter, hyves, facebook en overige social media. Soms wordt je benaderd door instellingen en vraag je je af hoe ze aan je gegevens komen en het profiel wat ze van je hebben gemaakt. Soms handig, maar soms ook niet. Voor wat het waard is een ‘belmenietregister’. Wie zou dit moeten bewaken/toetsen en auditeren en moeten de mensen niet van te voren op de hoogte worden gebracht wat er met hun gegevens gebeurd?
    Wat mij betreft nog veel openstaande vragen.”

    • december 13, 2011 1:29 pm

      Terechte kanttekening!

      Ik verwacht dat oplossingen op dit punt in de toekomst gaan bestaan uit:
      – nieuwe technische oplossingen
      – een andere basishouding ten aanzien van openbaarheid van gegevens
      – nieuwe wetgeving

      Dat dient echter veel beter te worden uitgewerkt en zal – verwacht ik – continu in beweging blijven voorlopig.

Trackbacks

  1. Voorbeeld Business Model van de 21-ste eeuw « Dolfijnadvies's Blog
  2. Schets van de Next Generation Bank « Finno – Innovatie in de financiële sector
  3. Met Apps in business « Dolfijnadvies's Blog
  4. KPN op weg naar de afgrond? « Dolfijnadvies's Blog

Plaats een reactie