Spring naar inhoud

Het businessmodel van de 20-ste eeuw

juli 23, 2010

Om iets te kunnen roepen over nieuwe businessmodellen, moeten we eerst kijken hoe bedrijven nu georganiseerd zijn.

Bestaande bedrijven zijn opgebouwd rondom wat ik noem het businessmodel van de 20ste eeuw. Dit heeft de volgende kenmerken:

  • Hiërarchische opbouw – Bedrijven zijn opgebouwd in lagen. Hogere lagen beslissen wat er in de lagere lagen gebeurt. Grosso modo worden de volgende lagen onderscheiden: (1) de top, waar strategische beslissingen over de richting van het bedrijf worden genomen, (2) middle management, waar beslissingen over de operationele uitvoering worden genomen, en (3) de uitvoering, waar het daadwerkelijke werk wordt uitgevoerd.
  • Producten pushen – Bedrijven bepalen zelf welke producten/diensten ze leveren. Op basis van marktonderzoek maken zij keuzes. Vervolgens pushen ze hun producten/diensten via marketing de markt op.
  • Standaardisatie en optimalisatie – Door standaardisatie van productie en dienstverlening zijn bedrijven in staat met optimale prijs/prestatieverhouding te leveren. Concurrentie zorgt dat bedrijven die dit het beste doen, overleven.
  • Klanten op afstand – De klant doet niet actief mee in dit proces. De klant kan kiezen bij welk bedrijf hij/zij afneemt. Concurrentie zorgt dat het juiste aanbod beschikbaar is.

Dit model stamt uit de tijd van Henry Ford, die met zijn lopende band de T-Ford op de markt bracht. Daardoor kon de middenklasse zich een auto veroorloven, iets dat tot dan toe alleen aan de superrijken voorbehouden was. Sindsdien is ongeëvenaarde voorspoed tot stand gebracht.

Vervolg …

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: